Tarieven & Vergoeding
Psychologische zorg: wat betaal je zelf in 2025?
De kosten voor psychologische zorg binnen de basisverzekering vallen onder het verplichte eigen risico. Deze hoogte stelt de overheid elk jaar vast en in 2025 bedraagt deze €385. Dit betekent dat – als je in het betreffende kalenderjaar nog geen andere medische kosten hebt gemaakt – de eerste €385 van de zorgkosten (of het hogere bedrag als je een vrijwillig eigen risico hebt gekozen) voor eigen rekening zijn. Pas daarna start de vergoeding van je zorgverzekeraar.

Vergoeding voor een behandeling
Ik heb geen contracten met verzekeraars. Dit houdt in dat jij als cliënt maandelijks een factuur ontvangt. Doorgaans zullen er per maand gemiddeld 2 behandelsessies en 2 Ehealth-sessies hebben plaatsgevonden en worden gefactureerd. Nadat je de factuur -binnen 14 dagen- hebt voldaan kun je de factuur indienen bij je zorgverzekeraar. Zorgverzekeraars zullen geen volledige vergoeding bieden. Dit betekent dat je rekening moet houden met een eigen bijdrage. De vergoeding die je krijgt hangt af van de polis die je hebt afgesloten bij jouw verzekeraar. Informeer daarom altijd vooraf goed bij je zorgverzekeraar:
- Op welk percentage van het NZa-tarief je recht hebt voor Basis GGZ bij een niet-gecontracteerde zorgverlener, zodat je weet welk percentage voor eigen rekening komt.
- Of er voor vergoeding een maximum aantal sessies of behandelminuten is vastgesteld.
Zo kom je niet voor verrassingen te staan.
Tarieven zoals vastgesteld door de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) voor 2025:
- Intake/behandelplangesprek, 75 minuten, productcode CO0692: €232,71
- Behandelsessie 45 minuten, productcode CO0497: €142,29 of
- Behandelsessie 60 minuten, productcode CO0627: €168,94
- E-health-sessie, 15 minuten, productcode CO0237: €58,25
Het volledige en actuele overzicht van productcodes met bijbehorende tarieven staan op de website van de NZa. Bij ingang van een nieuw kalenderjaar zullen vanaf dat moment de NZa-tarieven van dat betreffende kalenderjaar worden gehanteerd. De aangepaste tarieven zullen worden gepubliceerd op de website.
Houd rekening met:
- 1 tot 2 intake/behandelplangesprekken
- gemiddeld 8 – 12 behandelsessies (van 45 of 60 minuten)
- gemiddeld 8 – 12 E-healthsessies


Afspraak afzeggen of verzetten
(of omzetten naar beeldbellen)
Een geplande afspraak is gereserveerde tijd voor jouw proces. Wanneer je je afspraak niet tijdig afzegt of verzet, kan ik de voor jou gereserveerde ruimte in mijn agenda niet opnieuw invullen met sessies. Andere cliënten moeten hierdoor onnodig lang op behandeling wachten en ik kan geen declarabele zorg leveren. Daarom geldt:
- Afzeggen of verzetten tot 48 uur voor de afspraak is kosteloos.
- Bij afzegging of verzetten binnen 48 uur voor de geplande afspraak, of bij niet verschijnen (no-show), wordt 75% van het sessietarief in rekening gebracht.
Let op: deze kosten worden niet vergoed door je zorgverzekeraar.
Uiteraard willen we beiden deze situatie voorkomen en bewaken we graag de continuïteit van je behandeling. Het omzetten van een buitensessie naar een (beeld)belsessie -in plaats van afzeggen of verzetten- kan daartoe in sommige gevallen uitkomst bieden. Neem hiervoor tijdig contact met me op.
Ben jij er klaar voor om samen op pad te gaan?

Ik verwelkom je graag bij Open Mind. We gaan samen op weg. Met een verwijsbrief van je (huis)arts kun je je direct aanmelden via het aanmeldformulier.
Heb je vragen? De meestgestelde vragen en hun antwoorden heb ik alvast voor je op een rij gezet onderaan de verschillende pagina’s op de site. Staat jouw vraag er niet tussen of wil je graag eerst persoonlijk contact met mij? Bel gerust. In verband met sessies ben ik vaak niet direct bereikbaar. Laat een voicemailbericht achter met je naam, telefoonnummer en vraag en ik neem zo spoedig mogelijk contact met je op.
Mail je liever? Dat kan naar info@openmind.nl Wees er altijd alert op dat je geen persoonlijke informatie onbeveiligd deelt per mail.
Veelgestelde vragen
Hoe komen de NZa-tarieven tot stand?
De tarieven in mijn praktijk zijn vastgesteld door de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa). De NZa berekent elk jaar de kostprijs van zorg en stelt op basis hiervan de tarieven vast per zogenaamd ‘product’. De NZa berekent daartoe een totale kostprijs van een sessie (directe tijd) inclusief de daaraan verbonden noodzakelijke zorgtaken (indirecte tijd).
Concreet betekent dit dat het tarief dat je betaalt voor een sessie niet alleen de kosten dekt van de tijd dat we samen in gesprek zijn (bijvoorbeeld 45 of 60 minuten), maar ook de kosten van andere noodzakelijke zorgtaken. Denk bijvoorbeeld aan voorbereiding van de sessie, verslaglegging en administratie, (verplichte) anonieme cliëntbesprekingen in intervisie of supervisie, overleg met je huisarts of andere betrokken zorgverleners (alleen met jouw toestemming!), bij- en nascholing om mijn deskundigheid op peil te houden en actief lidmaatschap van beroepsverenigingen die bijdragen aan de kwaliteit van zorg. Deze indirecte werkzaamheden zijn essentieel om goede en verantwoorde zorg te kunnen bieden. Ze zijn daarom door de NZa verrekend in het sessietarief.
Heb ik een verwijsbrief nodig om de zorg vergoed te krijgen?
Ja. Basis GGZ, vallend onder de Zorgverzekeringswet (ZVW), komt altijd tot stand met een verwijsbrief van je huisarts waarin de huisarts en komt alleen dan in aanmerking voor (gedeeltelijke) vergoeding door de zorgverzekeraar. Ik kan je aanmelding dan ook pas verwerken als ik zowel de recente en geldige verwijsbrief van je huisarts als je aanmeldformulier heb ontvangen.
Wat kost een behandeltraject gemiddeld?
De exacte kosten van het behandeltraject hangen af van het aantal sessies en de sessieduur. De kosten van het totale behandeltraject kun je berekenen aan de hand van de NZa-tarieven van het betreffende kalenderjaar. Gemiddeld moet je rekening houden met 1 tot 2 intake/behandelplansessies van 60 minuten; 8 – 12 behandelsessies van 45 of 60 minuten en 8 – 12 Ehealth-sessies van 15 minuten.
Er wordt per maand aan jou als cliënt gefactureerd. Gemiddeld zullen er elke maand 2 buitensessies plaatsvinden en 2 Ehealth-sessies, die dus samen voor die maand worden gefactureerd. De factuur dien je binnen 14 dagen te voldoen. Nadat je de factuur hebt voldaan kun je hem indienen bij je zorgverzekeraar waarna deze hem deels aan je zal vergoeden.
Open gesprek, open lucht, open mind